dinsdag 3 maart 2015

De gebreide spencer, aka het gebreeën debardeurke

"Knit fast, die warm"

Mijn schattig neefje heeft een dikke buik (zoals alle peuters natuurlijk). Die buik was het eerste wat kwam piepen toen hij uit zijn spencer* groeide. Op verzoek van zijn overgrootmoeder moest er om die reden een nieuw en groter exemplaar gebreid worden. Liefst een exacte replica van de oorspronkelijke spencer. Wol en breinaalden kreeg ik er gratis bij, als ik het breien maar op mij zou nemen.


Aan de slag ging ik: op basis van de kleine spencer telde ik het patroon uit voor een grotere versie. Ik deed wat kleine aanpassingen want ik ben een grote fan van gebreide kabels (en zoals je ziet, had de oorspronkelijke versie er geen).

Een expert in breipatronen ben ik allerminst, maar voor wie het graag zelf probeert (absoluut niet moeilijk), geef ik hieronder graag de werkbeschrijving mee. Bij vragen, fouten, onduidelijkheden of suggesties: ik hoor ze graag. En stuur me gerust een foto van het resultaat!

Veel breiplezier en lieve groet,

Tati (kort voor tante Lyrinn)


*Noot voor de Vlaamse lezers: een spencer is het mooi Nederlandse woord voor een 'debardeurke'.


***


Werkbeschrijving

Ik breidde met garen 'Boston Style', kleur 'Partie' (19% wol) met breinaald 6.5mm. Proeflapje 10x10cm: 12st op 18nld.

Voorpand bestaat uit 46 steken waarvan 5nld in boordsteek (2r, 2av). In het midden breidde ik 2 kabels die naar elkaar toe lopen (door steeds afwisselend voor en achter het werk te houden). Patroon gaat als volgt: 16st r, 2st av, 4st r, 2st av, 4st r, 2st av, 16st r. Dit steeds herhalen (hou er rekening mee dat je in de achterkant van het werk het patroon omdraait) en telkens in de 5e nld kabel breien (eerste kabel telkens voor het werk, tweede kabel steeds achter het werk. Doordat je steeds afwisselend in voor- en achterzijde de kabel breit, krijg je een doorlopende lus).

Armsgaten: op 20cm hoogte het armsgat breien door 1st minderen aan beide zijden (2r, 2 samenbreien, 38st in normale patroon, 2st minderen door overhalen, 2r). Dit herhalen voor 4 opeenvolgende naalden (zowel in voor- als achterzijde) zodat je eindigt met 38st op de nld.


Halsopening: op 25cm hoogte (meteen na de minderingen) het breiwerk in 2 verdelen door halfweg (na 19st) het werk om te keren en terug te breien (de overige 19st laat je op de naald staan of zet je gemakkelijkheidshalve even op een hulpnaald). Het patroon van de kabel blijf je gewoon doorbreien (d.w.z. steeds kabel in 5e nld) zodat je een speciale boord krijgt. Vanaf dit punt minder je om de 2 naalden (d.w.z. steeds aan de voorzijde) 1st door de laatste 2 rechte steken (net voor de kabel) samen te breien. Dit herhaal je tot er in totaal 12st over zijn. Vanaf hier nog 8nld doorbreien en dan breiwerk afzetten.

Herhaal dit voor het tweede stuk (de overige 19st op de hulpnaald) maar hier doe je de minderingen door 1st overhalen, ook weer net voor de kabel-boord.


Achterpand bestaat uit 42st (het voorpand trekt wat samen door het kabelpatroon, vandaar maakte ik het achterpand iets kleiner), ook weer 5 naalden in boordsteek (2r, 2av). Daarna het gehele werk in tricot breien. Op 20cm hoogte armsgaten breien zoals bij het voorpand. Je eindigt nu met 34st. Doorbreien tot het werk dezelfde hoogte heeft als het voorpand. Breiwerk afzetten en voor- en achterpand aan elkaar naaien. Bovenzijde mouwen dichtnaaien en draden wegstoppen.

***