donderdag 30 april 2015

Maak je eigen foto(dag)boek

"For every photograph taken, there is one less moment forgotten"

Vroeger, in de tijd van de filmrolletjes, had je van die leuke fotoboekjes waar je doorheen kon bladeren. Ik vond laatst nog eentje terug, met foto's vanop 'bosklassen' in de lagere school (wat een tijd, haha) en met hele fotoshoots van pubervriendinnen :-)


Ondertussen in het digitale tijdperk is het aantal foto's verviervoudigd, maar hoeveel ervan belanden nog in zo'n fotoboekje? Belanden er bij jou überhaupt nog wel in een boekje?

Het vraagt best wat tijd, wilskracht zelfs, om die foto's op papier te krijgen. Maar het resultaat is al die moeite meer dan waard. Want zeg nu zelf: doorheen een computermapje bladeren is lang niet zo leuk als door een fotoboek.


Mijn beste plaatjes (lees: die van het Lief, want zelf maak ik de meest waardeloze foto's) belanden in een groot album, als een collage. Ik knip foto's uit, kleef er tickets en bonnetjes bij en heb daarna een heus foto-dagboek. Elke reis en leuke activiteit belandt in zo'n boekje.


Althans, dat is het idee. Er kruipt heel wat tijd in het maken van zo'n album dus ik hink enkele jaren achterop... In deze post zie je bijvoorbeeld foto's van het Zürich-album, terwijl mijn Erasmus er al een kleine twee jaar op zit. Binnenkort vul ik de lege bladzijden uit dit album aan met plaatjes van mijn reünie-bezoekje van de afgelopen maand.



Tips voor wie zelf aan de slag wil:

- Check op het internet waar je je foto's het goedkoopste kan laten uitprinten. Bepaalde webshops (zoals foto.com) sturen de foto's per post naar je op, maar soms kan het goedkoper uitdraaien om ze zelf op te pikken (bijvoorbeeld bij Hema en Kruidvat). Vaak worden de foto's goedkoper naarmate je er meer bestelt of zijn er geen verzendkosten boven een bepaald bedrag. Vergelijken is hier de boodschap!

- Bij o.a. Kruidvat (soms) en Hema (vrijwel altijd) kan je grote lege foto-albums kopen. Staat de kleur of het motief je niet aan (ik kocht ooit eens drie albums met tijgerprint tijdens een solden actie...), dan kan je ze later nog kaften zoals je bij schoolboeken doet. Leuk is een stratenplan van de reisbestemming (zoals je hier op de foto het plattegrond van Zürich kan zien), of een landkaart (als er meerdere trips in een album staan). Achteraf een laagje laminaatfolie zorgt voor een stevig en tijd-resistent resultaat :-)


- houd restaurantbonnetjes, bierviltjes, trein-, tram-, en buskaartjes, folders, museumgidsen, stratenplannen, etc. bij. Leuke aanvulling voor tussen de foto's of als cover voor op de buitenkant (zie de tip hierboven).

- maak notities, trek pijltjes, noteer datums en namen van alles wat op je foto's terug te vinden is. Leuk (en handig als je, zoals ik, nogal vergeetachtig bent) als je de albums jaren later nog eens doorbladert.

- houd niet alle foto's in het standaard 2/3 formaat, maar durf in je foto's te knippen. Zo kan je ze op, onder, boven elkaar kleven en krijg je een leuk collage-effect.


- foto's uitknippen doe ik  meestal rond gezichten etc. Lukt dit niet, probeer dan ook eens foto's rond uit te knippen. Hiervoor gebruik je best een (groot) glas en een potlood, daarna knip je uit op de potloodlijn. Een passer kan natuurlijk ook (die zijn daarvoor gemaakt), maar denk eraan dat dit een gaatje in de foto achterlaat!

- foto's vastkleven kan het beste met dubbelzijdige kleefband. Er zijn ook speciale fotoklevers op een rolletje te koop, handig is dat je deze niet meer hoeft te verknippen. Je vindt deze in tal van winkels, vaak in de afdeling stationary/kantoor artikelen.

Veel plezier ermee!

Groetjes,
Lyrinn