donderdag 2 april 2015

Paas-moestuintje(s)

Het is bijna zover: tijd om paaseieren te rapen! Jawel, u leest dat goed, zelfs op mijn leeftijd doe ik nog dolenthousiast mee aan dit ritueel. Ik plan na dit weekend enkele kilo's Belgishe chocolade eieren mee te sleuren naar Nederland.

Om alvast in de stemming te komen, ging ik aan de slag met de mini-moestuintjes van Albert Heijn. In plaats van de bijgeleverde kartonnen potjes te gebruiken, besloot ik ze in een eierschaaltje te zaaien. Natuurlijk zijn die erg klein, maar zodra de zaadjes echt gaan kiemen, moeten ze toch uitgedund en verpot worden. Ideaal dus om hun eerste levensweken -vlak voor de Paastijd- in een eierschaaltje door te brengen.


Wie ook aan de slag wil:

- je kan de eierschalen uitblazen, maar het werkt even goed als je zachtjes met een lepel op het ei klopt. Zo kan je enkele stukjes schaal weg pellen en kun je de eieren zelf nog gebruiken, bijvoorbeeld om een lekkere taart mee te bakken. Dat is wat ik deed (kriekjesvla, njam njam).

- pel nog wat stukjes van de eierschaal weg tot er zo'n 3/4 overblijft. Dit kun je nu gebruiken als bloempotje.

- snijd het deksel van een eierdoosje. Hier kan je de eierschaaltjes in zetten, staat leuk op de tafel met Pasen! Naargelang het aantal plantjes je gaat planten, neem je uiteraard een grotere of kleinere doos :)

- doe wat aarde of potgrond in de eierschaaltjes tot zo'n centimeter van de rand af, leg de zaadjes hierop en dek af met een nieuw laagje aarde tot het schaaltje helemaal gevuld is (deze hoef je niet meer aan te drukken).

- geef de plantjes-in-spé dagelijks wat water en wacht geduldig af wat er gebeurd. Langer dan twee weken na het kiemen, kan je ze best verhuizen naar een groter potje (dat is althans wat ik plan te doen). Komt mooi uit, want dan is Pasen alweer voorbij!

- heb je geen mini-moestuintjes van Albert Heijn? Geen getreur! Radijszaadjes, basilicum of viooltjes doen het zeker even goed, de eerste weken.

Veel plezier en fijne Pasen!

Lyrinn


P.S.: op de foto's zijn het er nog maar twee, maar ondertussen zijn er al zes plantjes (waarvan twee ontkiemt).