maandag 26 oktober 2015

De kick-ass DIY-jurk

"Believe you can and you will"
(Unknown)

Ik had in mijn hele leven nog nooit een jurk gemaakt. En ik wou dat al heel lang eens doen, maar het was er nog nooit eerder van gekomen. En dan stond er plots een bruiloft voor de deur. En ik dacht: laat ik eens zot doen!

Dus ging ik jurken Googlen en op zoek naar gratis patronen. Ik vond heel wat interessante websites en blogs, maar niks was precies wat ik zocht (zoals gewoonlijk ben ik nogal kieskeurig). Dus ik maakte er een mixje van.


Het bovenstuk haalde ik van deze Zuid-Afrikaanse website (ik wist trouwens niet dat mijn Zuid-Afrikaans zo goed was).

De rok tekende ik zelf uit op basis van mijn eigen maten en deze tutorial. (in het Engels, dat kon ik gelukkig al).


Ik maakte eerste een 'proefjurk' uit een oud laken om zeker te zijn dat de maat goed was, alvorens de schaar te zetten in het leuke stofje dat ik kocht. Hier en daar deed ik nog wat kleine aanpassingen, zoals verbreden van de armsgaten (misschien moet ik toch maar eens wat spiermassa gaan ontwikkelen in mijn bovenarmen?) en verlengen van het bovenstuk (zodat de tailleband op de perfecte plaats zou komen te zitten).


Toen zette ik een tailleband tussen het Zuid-Afrikaanse bovenstuk en de Amerikaanse rok et voila: ineens had ik een kick-ass jurk, helemaal zelf gemaakt!


En iedereen maar beweren dat zoiets niet lukt als je nog nooit eerder kleding hebt genaaid... De bruiloft en mijn jurk waren geweldig (dat is vast ook te zien op de lol-foto met de mama)!

Creatieve groetjes,

Lyrinn